Cincuenta años son muchos o pocos. A la gallega, depende.

Con motivo de cumplir en el mes de junio de este año los 50 de cura y de cesar oficialmente de párroco de seis parroquias, de algunas desde septiembre del 1973, quiso hacerme una entrevista la amiga Cristina Pérez para la sección “A Chaira” del periódico El Progreso de Lugo . Accedí sien mayores dificultades, por quién me lo pedía y también porque creo tener algo que decir. Después de publicada la entrevista pude comprobar que le interesaba a alguien lo que dije, sin que eso signifique que no esté convencido de que otros en las mismas circunstancias pueden tener más y mejor que contar que yo. Con el permiso de Cristina traigo aquí dicha entrevista con algún mínimo retoque; porque la periodista ya me facilitó mucho el trabajo. Si la lee alguien y le gusta, mejor, y si no salgo del paso esta semana sin quebrar mucho la cabeza.

ENTREVISTA A XOSE MANUEL CARBALLO FERREIRO
Cristina Pérez

1-El año de sus bodas de oro es también el de su jubilación, ¿qué balance hace de estos 50 años?

Repito lo que ya dije en otras ocasiones, porque así lo he pensado y repensado: Lo sabido, sabido, volvería a coger el mismo camino. Aproximadamente, no cambiaría un 50%., mejoraría un 25 y evitaría otro 25. Jubilado ya estaba. Ahora llega la jubilación oficial de la atención a parroquias. Ya hace dos años que las viene atendiendo, y muy bien, mi sucesor, Javier Rodríguez Couce, que me permite ayudarle algo.

2-¿Recuerda que fue lo que encaminó sus pasos hacia Iglesia?

Sí, a los 9 años ya me gustaba disfrazarme y los curas en las misas ponían unas cosas que daban que ver, sobre todo cuando misaban tres. A los 20 me seguía gustando disfrazarme, pero no seguí para cura por esa razón. Me parecía que siendo sacerdote podía prestar un bueno servicio a las personas, incluso ayudando a creer y celebrar la fe; pero a ser cura aun sigo aprendiendo cada día. Ser cura es uno de los medios de ejercer el sacerdocio, no el único.

3-Ha dicho que su vida gira sobre dos ejes: la difusión del Evangelio y la valoración y promoción del mundo rural. ¿Cree que cumplió ,los objetivos?

Los objetivos siempre deben ser uno poco altos para convertirse en un ideal. El ideal de vida no lo alcancé. Analizando matemáticamente los resultados de estos 50 años diría que soy un fracasado. Ni veo que se viva mejor lo Evangelio que cuando empecé, porque es grande la descristianización; ni que el mundo rural vaya para riba, porque agoniza. Y, no obstante creo que valió la pena, porque no todo es matemática. No soy el único ni el principal responsable. El “cambio climático” afecta también a los espíritus.

4-¿Que necesitaría el mundo rural para que dejaran de cerrarse casas, en alusión a su obra de teatro “Vise pechar outra casa máis”?

Que además de algunos curas para ayudarle a bien morir a su debido tiempo,hubiera muchos políticos que tomaran en serio ayudarle desde hace tiempo a bien vivir. Aún así, y siendo uno de mis deberes, enterrar con pena a los feligreses, amigos, me hice cura para los vivos y no para los muertos.

5-¿Hay soluciones para una Iglesia en la que cada vez hay menos vocaciones y con una gran carencia de párrocos?

Hay, si la Iglesia no se reduce a un club en el que yo ya pagado mi cuota (o ni pago) y ahora que toreen otros. Y si hay sangre en la plaza, más emoción. Si cada uno toma en serio su función y la realiza convencido y encariñado hay futuro. Para eso tiene que haber grandes cambios en la jerarquía eclesiástica mirando a los orígenes de la Iglesia, pero también en cada miembro si es un miembro vivo y no paralítico.

6-Maestro, mago, concejal, escritor, director de teatro, párroco... ¿hiperactividad o necesidad?

Probablemente algo de Quijote, (por las gorduras soy más Quijote que Sancho). Me gusta experimentar para conocer y conocerme. Si no me traiciona el subconsciente, todo son distintos medios al servicio de la función de cura. Sé que tenemos para ofrecerle al mundo un tesoro, el Evangelio, hay que tratar de envolverlo en papel atrayente y novedoso, no amarillento y envejecido.

7-¿Y todas esas facetas, siempre en gallego?

Sí, porque estoy en Galicia y en el rural. Si estuviera en Nigeria sería en “morito”, porque el mensaje de Jesús sólo es salvador si es para la mujer y el hombre de aquí y de ahora. De todos modos, si estuviese en Nigeria, me vendría para Galicia

8-Afrontó, un grave accidente de tráfico y un cáncer que le tocó una de su grandes herramientas, la voz, ¿Dios lo puso la prueba?

No. Dios no anda con esos jueguecitos de apretar sin llegar a ahogar. Dios tiene bueno humor, pero es serio La culpa del accidente no fue de Dios. Él no iba conduciendo el tractor que se me interpuso delante. Y la culpa del cáncer fue un poco mía, por fumar, pero mucho más fue culpa de las multinacionales tabaqueras y de las autoridades sanitarias por permitir los aditivos cancerígenos que crean tanta dependencia como la heroína, en los cigarrillos. Persiguen al fumador y reciben regarlos de las tabaqueras. Dios hizo bastante con estar conmigo en el sufrimiento. No le pido más y me llega. Pero como también le gusta disfrazarse, se hizo presente en la familia, en los amigos y amigas, en algunos sanitarios, en la oración, en la comunión... Además, perdí voz, pero conservo la herramienta de la palabra.

8-Los Baluros o valuros, son una constante en su trayectoria, con el grupo de teatro, las fiestas baluras... ¿quiénes son los valuros?

Hoy son los miembros de un grupo de teatro y de otro de folclore gallego. Todos muy buenos. Por lo visto de esa raza venimos los habitantes de la Terra Chá luguesa,, o los chairegos somos (B)Valuros. Eran gentes con defectos, pero con imaginación y creatividad, capaces incluso de venderles indulgencias falsas a los obispos y de convencer a la gente de que las ranas que cantan en la laguna de Caque son once mil vírgenes que hay que desencantar. Convencían hasta conseguir limosnas por las ferias y mercados. ¡Lástima que no les diese por la política, por aquello de “la imaginación al poder”.

9-¿Si el personaje de su novela, Don Otto volviera de viaje por la Chaira, que impresión llevaría? ¿Habría que escribir una segunda parte?


Nunca segundas partes fueron buenas.
Ahora quien parece que vendría de buena gana dar una vuelta es un hijastro de Don Otto que fue uno de los miles de niños desaparecidos en Alemania durante y después de la segunda guerra mundial. Llevaría buena impresión de las gentes en general. Buena del progreso y nivel de algunas zonas, y pena por el despoblamiento progresivo y por ver las tierras productivas a monte.

10-Y ahora, ya jubilado, ¿qué le resta por hacer? ¿Algún proyecto en mente?

Estoy trabajando en varios, porque, debido a las dificultades respiratorias, tengo que estar mucho tiempo quieto, pero procuro estar poco parado. De todas maneras sigo haciendo de cura mediante escritos, whatssaps y correos electrónicos.Ahora hablo mucho con los dedos.

11 Lleva ya una buen montón de homenajes y reconocimientos, ¿echa alguno en falta?

¡Sí, pero no para ahora! Espero que haya una fiestecita cuando me suban del purgatorio, porque sin unas chamuscadiñas no libro.

De cerca

1-¿Dios existe? ¿Y el resto de los dioses?
Ya quieiera yo tener todo clarito. No sé decirte…. Los hombres , más que las mujeres, llevamos inventados muchos dioses a nuestra imagen y así fueron saliendo: violentos, vengativos, enfadados, guerreros, racistas, sedientos de sangre… El Dios del Evangelio no es así. Visto despacito es muy humano y humanitario. A mí este me convence, pero también fue y es manipulado por veces, y siempre hay el peligro de querer meter en una jaula el Espíritu Santo, o recortarle las alas y que no pueda volar libre.

2-¿De no ser cura sería?
Hacedor de amigos, por ejemplo, O probablemente cura. No tuve tiempo a aburrirme nada y lo pasé bien. A ver si se anima alguien más. Ni hay paro, ni el trabajo es matador y se va ganando para vivir.

3-¿Un pasaje bíblico?
“Cogido de entre los hombres para servir a los hombres y mujeres”. (Hebreos, 5) Espero que algún día sea realidad también: “Cogido, o cogida, de entre los hombres, y mujeres”

4-Un truco de magia?
Los aros chinos presentado a mi manera, como símbolo de unión entre personas.

5-¿Un escritor?
Uf! Tendría que ser por materias. En narrativa, Cunqueiro

6-Una obra?
Escola de menciñeiros

7-Y se le preguntan por nuevas tecnologías y redes sociales.?
Dicen que nos controlan, esclavizan y restan libertad, y lo creo, pero ya son tan necesarias como el coche para moverse ponerlo mundo.

8-¿Un rincón chairego? El monte da Escrita en Santa Locadia de Castro de Rey, con el monumento de15 metros de alto al Sagrado Corazón y una de las mejores vistas de toda la Chaira o Terra Chá.

En galego
Cincuenta anos son moitos ou poucos? Depende
Con motivo de cumprir no mes de xuño deste ano os 50 de cura e de cesar oficialmente de párroco de seis parroquias, dalgunhas desde setembro do 1973, quixo facerme unha entrevista a amiga Cristina Pérez prá sección A Chaira de El Progreso. Accedín sen moitas voltas por quen mo pedía e tamén porque creo ter algo que dicir. Despois de publicada puiden comprobar que lle interesaba a alguén o que dixen, sen que iso signifique que non estea convencido de que outros nas mesmas circunstancias poden ter máis e mellor que contar ca min. Co permiso de Cristina e o visto bo da xente de Galicia Dixital, traio aquí a tal entrevista con algún mínimo retoque; porque a periodista xa me facilitou moito po traballo. Se a le alguén e lle gusta, mellor, e se non saio do paso esta semana sen quebrar moito a cabeza.
ENTREVISTA A XOSE MANUEL CARBALLO FERREIRO
Cristina Pérez
1-O ano das súas vodas de ouro é tamén o da súa xubilación, que balance fai destes 50 anos?
Repito o que xa dixen noutras ocasións, porque así o teño pensado e repensado: O sabido, sabido, volvería a coller o mesmo camiño. Aproximadamente, non cambiaría un 50%., melloraría un 25 e evitaría outro 25. Xubilado xa estaba. Agora retiro da atención a parroquias. Xa hai dous anos que as ven atendendo, e moi ben, o meu sucesor, Javier Rodríguez Couce, que me permite axudarlle algo.
2-Lembra que foi o que encamiñou os seus pasos cara a Igrexa?
Si , ós 9 anos xa me gustaba disfrazarme e os curas nas misas poñían unhas cousas que daban que ver, sobre todo cando misaban tres. Ós 20 seguíame gustando disfrazarme pero non seguín pra cura por iso. Parecíame que sendo sacerdote podía prestar un bo servizo ás persoas, inclusive axudando a crer e celebrar a fe; pero a ser cura aínda sigo aprendendo cada día. Ser cura é un dos medios de exercer o sacerdocio, non o único.
3-Ten dito que a súa vida xira sobre dous eixes: a difusión do Evanxeo e a valoración e promoción do rural. Cre que cumpriu obxectivos?
Os obxectivos sempre deben ser un pouco altos pra converterse nun ideal. O ideal de vida non o alcancei. Analizando matematicamente os resultados destes 50 anos diría que son un fracasado. Nin vexo que se viva mellor o Evanxeo ca cando empecei, porque é grande a descristianización; nin que o rural vaia pra riba, porque agoniza. E, non obstante creo que pagou a pena, porque non todo é matemática. Non son o único nin o principal responsable. O “cambio climático” afecta tamén ós espíritos.
4-Que necesitaría o rural pra que deixasen de pecharse casas?
Que ademais de algúns curas pra axudarlle a ben morrer ó seu debido tempo, houbese moitos políticos que tomasen en serio axudarlle desde hai tempo a ben vivir. Así e todo, sendo una das miñas obrigas, enterrar con pena ós fregueses, amigos, fíxenme cura prós vivos e non prós mortos
5-Hai solucións pra unha igrexa na que cada vez hai menos vocacións e cunha gran carencia de párrocos?
Hai, se a Igrexa non se reduce a un club no que eu xa pago a miña cota (ou nin a pago) e agora que toureen outros. E se hai sangue na praza, máis emoción. Se cada un toma en serio a súa función e a realiza convencido e encariñado hai futuro. Pra iso ten que haber grandes cambios na xerarquía eclesiástica mirando ás orixes da Igrexa, pero tamén en cada membro se é un membro vivo e non paralítico.
6-Mestre, mago, concelleiro, escritor, director de teatro, párroco... hiperactividade ou necesidade?
Probablemente algo de Quixote, (polas gorduras son máis Quixote ca Sancho). Gústame experimentar pra coñecer e coñecerme. Se non me traizoa o subconsciente, todo son distintos medios ó servizo da función de cura. Sei que temos pra ofrecerlle ó mundo un tesouro, o Evanxeo, hai que tratar de envolvelo en papel atraínte e novidoso, non amarelado e revellecido.
7-E todas esas facetas, sempre en galego? Si, porque estou en Galicia e no rural. Se estivese en Nixeria sería en “morito”, porque a mensaxe de Xesús só é salvadora se é prá muller e o home de aquí e de agora. De todos xeitos… Se estivese en Nixeria, víñame pra Galicia .
Afrontou, por exemplo, un grave accidente de tráfico ou un cancro que lle tocou unha das súa grandes ferramentas, a voz, Deus púxoo a proba? Non. Deus non anda con esas argalladas de xogar a apertar sen chegar a afogar. Deus ten bo humor, pero é serio A culpa do accidente non foi de Deus. El non ía conducindo o tractor que se me atravesou diante. E a culpa do cancro foi un pouco miña, por fumar, pero moito máis foi culpa das multinacionais tabaqueiras e das autoridades sanitarias por permitiren os aditivos canceríxenos que crean tanta dependencia coma a heroína, nos cigarros. Perseguen ó fumador e reciben regalos das tabaqueiras. Deus fixo abondo con estar comigo no sufrimento. Non lle pido máis e chégame. Pero como tamén lle gusta disfrazarse, fíxose presente na familia, nos amigos e amigas, nalgúns sanitarios, na oración, na comuñón... Ademais, perdín voz, pero conservo a ferramenta da palabra.
8-Os Baluros/valuros, son unha constante na súa traxectoria, co grupo de teatro, a festa... quen son os valuros?
Hoxe son os membros dun grupo de teatro e de outro de folclore galego. Todos moi bos. Disque desa raza vimos os chairegos, ou que os chairegos somos (B)Valuros. Eran xentes con defectos, pero con imaxinación e creatividade, capaces ata de venderlles indulxencias falsas ós bispos e de convencer á xente de que as rás que cantan na lagoa de Caque son once mil virxes que hai que desencantar. Convencían ata conseguir esmolas polas feiras e mercados. Mágoa que non lles dese pola política, por aquilo de ”la imaginación al poder”.
9-Se Don Otto volvese de viaxe pola Chaira, que impresión levaría? Habería que escribir unha segunda parte?
Nunca segundas partes foron boas. Agora quen parece que viña de boa gana dar una volta é un fillastro de Don Otto que foi un dos miles de nenos desaparecidos en Alemania durante e despois da segunda guerra mundial . Levaría boa impresión das xentes en xeral. Boa do progreso e nivel dalgunhas zonas, e pena polo despoboamento progresivo e as terras produtivas a monte.
10-E agora, xa xubilado, que lle resta por facer? Algún proxecto en mente?
Estou traballando en varios, porque, debido ás dificultades respiratorias, teño que estar moito tempo quieto, pero procuro estar pouco parado. De todas maneiras sigo facendo de cura mediante escritos, whatssaps e correos electrónicos. Agora falo moito cos dedos.
Leva xa unha boa presa de homenaxes e recoñecementos, bota algún en falta? Si, pero non para agora! Espero que haxa unha festiña cando me suban do purgatorio, porque sen unas chamuzcadiñas non libro.
De preto
1-Deus existe? E o resto dos deuses?
Xa quixera ter todo clariño.Non che sei. Os homes , máis que as mulleres, levamos inventados moitos deuses á nosa imaxe e así foron saíndo: violentos, vingativos, cabreados, guerreiros, racistas, sedentos de sangue. O Deus do Evanxeo non é así. Visto a modiño é moi humano e humanitario. A min este convénceme, pero tamén foi e é manipulado por veces, e sempre hai o perigo de querer meter nunha gaiola o Espírito Santo, ou recortarlle as alas e que non poida voar ceibe.
2-De non ser crego sería? .
Facedor de amigos, por exemplo, Ou probablemente cura. Non tiven tempo a aburrirme nadiña e paseino ben. A ver se se anima alguén máis. Nin hai paro, nin o traballo é matador e vaise gañando pra vivir.
3-Unha pasaxe bíblica?
“Collido de entre os homes pra servir ós homes e mulleres”. (Hebreos, 5) Espero que algún día sexa realidade tamén: “Collido, ou collida, de entre os homes, e mulleres…
4-Un truco de maxia?
Os aros chinos presentado á miña maneira, como símbolo de unión entre persoas.
5-Un escritor?
Uf! Tería que ser por materias. En narrativa, Cunqueiro
6-Unha obra?
Escola de menciñeiros
7-E se lle preguntan por novas tecnoloxías e redes sociais.
Din que nos controlan, escravizan e restan liberdade, e créoo, pero xa son tan necesarias coma o coche pra moverse polo mundo.
8-Un recuncho chairego? O monte da Escrita en Santa Locaia de Castro de Rei, co monumento de15 metros de alto ó Sagrado Corazón e unha das mellores vistas de toda a Chaira.
Volver arriba