El Foro Erelgune se suma a la defensa de la clase de religión Erelgune: “Nuestro objetivo es reflexionar sobre la necesidad de que el hecho religioso se conozca en su plenitud"

Erelgune: “Nuestro objetivo es reflexionar sobre la necesidad de que el hecho religioso se conozca en su plenitud"
Erelgune: “Nuestro objetivo es reflexionar sobre la necesidad de que el hecho religioso se conozca en su plenitud"

Si quitasen la oferta de la asignatura de Religión en los centros, estarían haciendo algo muy grave

Una parte del alumnado que estudia la asignatura de religión en la escuela, ni siquiera está bautizado o procesa la religión que está estudiando

El Foro Erelgune que trabaja en el ámbito de la escuela pública vasca sale al paso de la demanda de eliminación de la clase de religión y se suma a otras manifestaciones en su defensa.

Así en su escrito señala que: “La religión no hay que sacarla de la escuela puesto que es una asignatura que se ofrece de forma libre junto a otras asignaturas como ya aparece en el Decreto referente a la ley educativa LOMLOE, que establece las enseñanzas de cada una de las etapas e indica claramente la obligatoriedad de los centros de ofertar la asignatura de Religión, siendo la elección voluntaria para el alumnado.

Si quitasen la oferta de la asignatura de Religión en los centros, estarían haciendo algo muy grave, pues estarían poniendo en duda el consenso de las instituciones a la hora de elaborar un Decreto con sus correspondientes anexos, y disposiciones transitorias.

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Por otro lado, hemos de recordar que la asignatura de Religión es una materia que a nivel europeo se da con normalidad de forma obligatoria o de libre elección, independientemente de que la escuela o el país sea laico, aconfesional o religioso con diferentes confesiones.”

En otro párrafo de su exposición puntualizan: “Hablamos de la educación del siglo XXI donde el propio anexo al Decreto educativo establece la pluralidad de ideas y manifestaciones del ser humano, como puede ser la religión como un área de conocimiento perteneciente al grupo de materias del ámbito de las ciencias sociales.”

Rechazan las acusaciones de “adoctrinamiento” con los siguientes argumentos: “Hablar de adoctrinamiento en una asignatura de libre elección que se enmarca en las diferentes ciencias sociales y la pluralidad de ideas carece de lógica tanto como si dijéramos que a la hora de enseñar un idioma como el ruso o el inglés y hablar de la cultura y manifestaciones se está adoctrinando en las ideas del Gobierno que lo dirige puesto que es el que lo regula. 

Con todo estamos de acuerdo en que la escuela no es lugar para ningún tipo de adoctrinamiento, ni religioso ni político ni ideológico. Todo tipo de adoctrinamiento tiene que ser erradicado de la escuela, que ha de ser neutra. La asignatura de Religión no es ni puede ser catequesis, sino un lugar donde se imparte conocimiento del hecho religioso y sus implicaciones sociales y éticas. Una asignatura abierta al conocimiento, como lo tienen que ser todas las áreas y asignaturas. Hemos de tener claro que en ninguna asignatura se puede realizar adoctrinamiento de ningún tipo.”

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Frente al argumento de la caída en el porcentaje de creyentes practicantes en la sociedad, Erelgune responde: “la relación causa-efecto carece de sentido, puesto que hablamos de una de las manifestaciones del ser humano que se ha dado y se da a lo largo de la historia, que sirven para entender muchos hechos desde el pensamiento crítico.

Sostener este argumentario de la reducción de personas que practican una religión, limitaría la enseñanza de muchas cuestiones.

Es tan baladí como decir que el latín no hay que enseñarlo ya puesto que es una lengua que ha perdido muchos hablantes reduciéndose casi a la nada. O tampoco el francés porque ya se tiene el inglés como idioma común de la globalización. Y sí, esta comparación puede valer perfectamente, en tanto que hablamos de otra manifestación perteneciente a las ciencias sociales que ayuda a entender muchos hechos históricos, posteriores idiomas, culturas, manifestaciones artísticas, etc. Pues bien, con las diferentes manifestaciones religiosas sucede lo mismo.”

Aterrizando en el terreno de las propuestas Erelgune señala: “Optar por el analfabetismo religioso lo consideramos una decisión desacertada. Que en  la asignatura alternativa, hayan querido que no tenga un contenido digno y que no se evalúe, lo consideramos un disparate educativo. Creemos que la propuesta de la LOE de una “Historia y Cultura de las religiones” desde claves aconfesionales y culturales podría servir para hacer frente al analfabetismo religioso que se está dando en la sociedad actual y todo analfabetismo es una carencia de conocimiento. El crédito horario que se destina a este conocimiento es pequeño (una hora semanal), pero que haya alumnos y alumnas que acaben su etapa siendo tabula rasa en conocimientos religiosos es una carencia del sistema que nos entristece. Por ello, todavía se está a tiempo de corregir esta carencia y la ley educativa actual en sus Disposiciones Adicionales apunta a esta posibilidad, sólo habría que aplicarlo.”

Y ante la manida comparación de las clases de religión con la catequesis, Erelgune responde: “la asignatura de Religión que aparece en el currículum no tiene nada que ver con la catequesis o la propia manifestación de la fe en centros religiosos.  

Siguiendo con el anterior argumentario del latín o el ruso, es como sostener que por aprender la lengua rusa te estás adherido a un régimen concreto.

De hecho, una parte del alumnado que estudia la asignatura de religión en la escuela, ni siquiera está bautizado o procesa la religión que está estudiando, ya que no tiene nada que ver el conocimiento de la misma (como hemos explicado anteriormente) dentro de las demás ciencias sociales, con las creencias de cada persona. “Al César lo que es del César”.

Erelgune concluye su escrito emplazando y ofreciéndose para un debate sobre esta cuestión: “Nuestro objetivo es reflexionar sobre la necesidad de que el hecho religioso se conozca en su plenitud, pues la dimensión religiosa es constitutiva del ser humano y ha de ser conocida para comprender nuestra historia y nuestra realidad global. Es decir, apostamos por una educación integral que aborde todas las dimensiones de la persona. Y la dimensión religiosa está ahí, presente en la sociedad y en numerosas personas. Acercarse a esta dimensión desde el respeto y la necesidad de conocer es lo que nos ayuda a nuestra construcción personal y social.”

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Texto íntegro en euskera

TOLERANTZIA GABEKO GURUTZADA LAIZISTA ERANTZUTEKO

  Duela egun batzuk, komunikabide batzuek albiste honen berri eman zuten: "Erlijio konfesionala irakaskuntzatik berehala ateratzeko" eskatu diete alderdi politikoei, maiatzaren 28ko udal- eta erkidego-hauteskundeei begira. Eskolan laikotasuna defendatzen duten ia 50 erakundek, irakaskuntzako sindikatuen, guraso elkarteen eta ikasleen elkarteen artean.          Eta manifestu horren edukia irakurri ondoren, zenbait zehaztapen egin nahi dizkiegu panfleto horrek dituen baieztapen batzuei: 

Honako hau diote: “erlijio konfesionala eskolatik berehala ateratzea”  o Guk erantzuten dugu: Erlijioa ez da eskolatik atera behar, beste irakasgai batzuekin batera modu askean eskaintzen den irakasgaia baita, LOMLOE hezkuntza-legeari buruzko dekretuan agertzen den bezala. Dekretu horrek etapa bakoitzeko irakaskuntzak ezartzen ditu, eta argi eta garbi adierazten du ikastetxeek Erlijioa irakasgaia eskaintzea derrigorrezkoa dela, eta ikasleek beren borondatez aukeratzen dutela.  Ikastetxeetan erlijioa irakasgaiaren eskaintza kenduko balute, oso gauza larria egingo lukete, zalantzan jarriko bailukete erakundeen adostasuna dekretu bat prestatzerakoan, dagozkien eranskinekin eta xedapen iragankorrekin.  Bestalde, gogoratu behar dugu Erlijioa irakasgaia Europa mailan normaltasunez ematen dela nahitaez edo aukera askez, eskola edo herrialdea laikoa, akonfesionala edo erlijiosoa izan, konfesio desberdinekin.

 Haiek “Eskola publiko eta laiko baten aldeko kanpaina” bati buruz hitz egiten dute 

Guk erantzuten diegu: Eskola publikoa laikoa da jada, ikastetxeen kudeaketa eta jabetza Administrazio Publikoarena baita. Erlijioa irakasgaia aukera askeko irakasgaia da, eta araudiak babesten du. Administrazioak eskaintzen du, hezkuntzako lege organikoaren arabera, eta erlijioko irakasleak irakasleen klaustroaren parte dira, eta administrazio publikoak kontratatzen ditu, EHAAn araututako eta argitaratutako prozesu baten bidez. 

Azpimarratzen dute beren aldarrikapena laburbilduz “Vatikanoarekin eta gainerako erlijio-konfesioekin egindako Akordioak indargabetzea izan daitekeela. Akordio horiek pribilegio-eremu bat osatzen dute, batez ere Eliza katolikoarena, baina gero eta gehiago beste konfesio batzuena. Erlijioa curriculumetik atera behar da, eta hezkuntza ez da doktrinamendurako espazio bat”. 

Guk erantzuten dugu: Esaldi honen barruan galdera gehiegi nahasten dira, eta horrek nahasteak eragiten ditu falaziekin batera, hala nola orokortzearena.          Vatikanoarekin akordio batzuk egoteak ez du esan nahi irakasgai bat irakasteak, curriculumari eta hautapen askekoa da, horri egiten dio kalte. XXI. mendeko hezkuntzaz ari gara, hezkuntza-dekretuaren eranskinak berak ezartzen baitu gizakiaren ideien eta adierazpenen aniztasuna, hala nola erlijioa, gizarte-zientzien arloko ikasgaien taldeko jakintza-arlo gisa.             Pribilegioaren arazoa justifikatzea zaila da, Erlijioa irakasgaia aukera askekoa baita beste batzuekin batera, eta, aldi berean, hainbat daude, gure herrialdean dauden adierazpen gehienekin bat datozenak, Kongresuaren eta Senatuaren adostasun eta subiranotasun nazionalaren ondorioz hainbat dokumentutan agertzen diren bezala.           Aukera askeko irakasgai baten doktrinamenduaz hitz egitea, gizarte-zientzia desberdinen barruan kokatzen dena, eta ideia-aniztasunak ez du logikarik, errusiera edo ingelesa bezalako hizkuntza bat irakasterakoan eta kulturaz eta adierazpenez hitz egiterakoan hura zuzentzen duen Gobernuaren ideietan doktrinatzen ari dela esango bagenu bezala, berak arautzen baitu.           Hala eta guztiz ere, ados gaude eskola ez dela inolako doktrinamendu erlijioso, politiko edo ideologikorako lekua. Doktrinamendu mota guztiak eskolatik desagerrarazi behar dira, neutroa izan behar baitu. Erlijioa irakasgaia ez da katekesia eta ezin da katekesia izan, baizik eta erlijioa eta horren inplikazio sozial eta etikoak ezagutzeko tokia. Jakintzara irekitako irakasgaia, arlo eta irakasgai guztiek izan behar duten bezalakoa. Argi izan behar dugu irakasgai batean ere ezin dela inolako doktrinamendurik egin.   

Baieztatzen dute “jada ez dela sostengatzen praktikanteak erdira jaitsi diren gizarte batean, gaur egun % 78tik % 57ra igota” 

Guk erantzuten dugu: Kasu honetan kausa-efektu erlazioak ez du zentzurik, historian zehar eman den eta ematen den gizakiaren adierazpenetako bati buruz ari baikara, pentsamendu kritikotik gertaera asko ulertzeko balio dutenak. 

        Erlijio bat praktikatzen duten pertsonen murrizketaren argudio horri eusteak gai askoren irakaskuntza mugatuko luke. Latina ez dela irakatsi behar esatea bezain hutsala da, ia ezerezera murriztuz hiztun asko galdu dituen hizkuntza baita. Edo frantsesa ere ez, ingelesa globalizazioaren hizkuntza komuna delako. Eta bai, konparazio hau balio dezake, gizarte-zientzietako beste adierazpen bati buruz ari garen heinean, gertaera historiko asko, ondorengo hizkuntzak, kulturak, arte-adierazpenak eta abar ulertzen laguntzen baitu. Bada, gauza bera gertatzen da erlijio-adierazpen desberdinekin.  

Eskoletan ematen den alternatibaren irakaskuntzari buruz artikuluan aipatzen den hedadurari dagokionez, ERELGUNE Foroak jada aldarrikatu du irakasgai bat: estatu gehienetan bezala, erlijio-egitatea, munduaren ikuspegi eta erlijio desberdinak ezagutzea, ez nazioarteko akordioen edo lankidetza-akordioen betebehar gisa, baizik eta eskolaren beraren eskakizun gisa, zeinak hezkuntza integrala lortu nahi baitu, pertsonaren dimentsio guztiak kontuan hartuta, dimentsio erlijiosoa edo transzendentea barne. Erlijio-analfabetismoa aukeratzea erabaki desegokitzat jotzen dugu. Ikasgai alternatiboan eduki duinik ez izatea eta ez ebaluatzea nahi izatea, zentzugabekeria hezitzailetzat jotzen dugu. Gure ustez, LOEk erlijioen Historia eta Kultura proposatzen du, klabe akonfesionaletatik eta kulturaletatik abiatuta, egungo gizartean gertatzen ari den erlijio-analfabetismoari aurre egiteko, eta analfabetismo oro ezagutzarik eza da. Ezagutza horretara bideratzen den ordu-kreditua txikia da (astean ordubete), baina ikasle batzuek beren etapa erlijio-ezagutzetan tabula rasa izaten amaitzea tristatzen gaituen sistemaren gabezia da. Hori dela eta, oraindik garaiz dago gabezia hori zuzentzeko, eta egungo hezkuntza-legeak aukera hori aipatzen du xedapen gehigarrietan, aplikatu baino ez litzateke egin behar.  

“Erlijioa irakasgaia elizetara eta katekesira itzuli behar” dela ondorioztatu dute. 

Guk  erantzuten dugu: kurrikulumean agertzen den Erlijioa irakasgaiak ez dauka zerikusirik katekesiarekin edo ikastetxe erlijiosoetan fedea agertzearekin          Latinaren edo errusieraren aurreko argudioekin jarraituz, errusiera ikasteagatik erregimen jakin bati atxikita zaudela esatea bezala da.          Izan ere, eskolan erlijioa ikasten duten ikasleen zati bat ez dago bataiatuta edo prozesatu ere egiten du ikasten ari den erlijioa, ez baitu zerikusirik erlijioa ezagutzeak (lehen azaldu dugun bezala) gainerako gizarte-zientzien barruan, pertsona bakoitzaren sinesmenekin. Zesarri, Zesarri dagokiona. 

        Gai zirraragarri horri buruz gehiago irakur dezakezue gure blogean: http://erelgune.blogspot.com             Eta galdera gehiago egin nahi izanez gero, gizarte-eragileekin edo nahi duten pertsonekin hitz egiteko prest gaude. Gure helburua gertaera erlijiosoa bere osotasunean ezagutzeko beharrari buruz hausnartzea da, izan ere, dimentsio erlijiosoa gizakiaren osagaia da eta ezaguna izan behar da gure historia eta gure errealitate globala ulertzeko. Hau da, pertsonaren dimentsio guztiei helduko dien hezkuntza integralaren aldeko apustua egiten dugu. Eta erlijio-alderdia hor dago, gizartean eta pertsona ugarirengan. Dimentsio horretara errespetutik eta ezagutzeko beharretik hurbiltzeak laguntzen digu gure eraikuntza pertsonal eta sozialean.  

ERELGUNE FOROA erelgune@yahoo.es 

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